• Grote collectie
  • Originele werken
  • Limited Editions
  • Gratis verzending

Marco Boer: ongrijpbaar mooi werk

Je wilt een kunstenaar kunnen begrijpen, vatten en indelen. Altijd maar weer een hokje vinden. Je wilt hem kunnen vergelijken. Interessante duidingen debiteren, hem academisch toewijzen aan stijlen en zijn onderscheidende periodes uiteenzetten. Dat gaat dus niet werken bij Marco Boer. De schilder in hem is zo’n eigenwijze lefgozer, die gaat helemaal zijn eigen weg. Leert zichzelf vanuit het niets en alles lijkt te lukken. Je kan niet meer praten over talent, het is gewoon meesterschap. Waar wij in dit profiel mee wilden eindigen, is dan nu al concluderend dit: Marco Boer zal gewaardeerd worden als één van de beste aquarellisten van de millennium generatie. En hij heeft nog een heel leven te gaan in de 21e eeuw! Kun je nagaan…

Meteen alle aquarellen van Marco Boer bekijken. 

 

 

Hij moet een gestructureerd denker zijn want hij heeft zijn oeuvre zelf ingedeeld. En omdat hij wel aanvoelt dat zijn faam zich ook uitstrekt buiten de grenzen van Hendrik-Ido-Ambacht doet hij dat in het Engels: The Road and Goals, Art and Poem en Rhythm and Dreams. Een vierde thema vormt de basis voor zijn piece de resistance; Great Churches and Organs. U begrijpt het al, Marco is niet alleen een gestructureerd denker, maar denkt ook na over hoe de wereld zich aan ons toont. Soms de schoonheid die ons niet opvalt. Veel vaker laat hij ons echter geloven dat wij zelf het hoofdonderwerp zijn in zijn composities of op z’n minst toch een onderdeel daarvan.

 

Pietermankerk en de derde dimensie

Op het eerste gezicht een kerkje. Na een paar seconden gebeurt het, je wilt staan waar Marco jou heeft geschilderd. Zoekend naar grond om op te staan ben je even verward wat er van jou als kijker wordt verwacht. Als je omhoog kijkt duizelt het even. Toch hoger dan je dacht. Even die onbalans in de voeten. Dan hervind je jezelf. Achter jou bevinden zich grote bomen. Je ziet ze niet, maar het late avondlicht werpt de overduidelijk schaduwen van de bomen op voorgevel van de kerk. Nee, je ziet de schaduw eigenlijk niet, wel het laatste licht dat door de takken schijnt. Ah…daar in het kerkraam weerspiegelen de contouren van de bomen. Zelf sta je in het donker, lager dan de straat. Je bent klein, de ogen kijkend over de rand van de voeg. Je bent nietig, menselijk. Wat een grote kerk is dit kleine kerkje.

 

Het kunstwerk Pietermankerk is te koop bij Aquarel Art.

Marco Boer speelt en verbluft met licht, terwijl zijn perspectief, kenmerkend laag ingezet, als het ware een derde dimensie toevoegt aan de compositie. Even kenmerkend in het werk van Marco Boer is dat hij jou het gevoel geeft van grote betrokkenheid, onmisbaar zelfs in veel van zijn composities. Het geeft jou een herinnering van een plaats waar je nooit bent geweest. Het is een illusie in een illusie.

 

Afstand nemen tot de Koi

Leuk geprobeerd, maar niet geheel gelukt. Totdat je je realiseert dat je met je snufferd en je jampotten op 25 cm afstand van je scherm zit te koekeloeren. We missen het museum en de galerie! Kunst kijken op je pc of mobiel levert onverwachte effecten op. Goed, dus twee meter afstand genomen, nog een meter. En jawel, er ontpopt zich weer een juweel van een aquarel.

 

Deze grafisch knappe aquarel ‘Koi’ is te koop bij Aquarel Art.

Grove penseelstreken verdwijnen en de illusie neemt het over. De vijver ziet zwart van de rottende bladeren op de bodem, het water is kraakhelder en als in een spiegel zien wij de winterse bomen aan de denkbeeldige oever staan. Een enkele Koi komt net met zijn rug boven de waterspiegel uit, zwemt, het water beroerend, snel weg als wij dichterbij komen. Wij slaan de shawl nog eens om en met opgetrokken schouders van de kou vervolgen wij onze wandeling. Mooi gemaakt en volkomen geslaagd dus.

 

Het mag geen naam hebben

Bescheiden heeft Marco Boer dit werk ‘nr 6’ genoemd in de reeks The Road and Goals. Het mocht geen naam hebben. Die hebben wij verzonnen; ‘Waterplas’. Voorwaar ook een creatieve prestatie!

 

Dit meesterwerk van Marco Boer ‘Waterplas’ is te koop bij Aquarel Art. 

Net zoals bij het werk ‘Koi’ vergissen wij ons in het bruine en blauwe geweld dat op ons afkomt; 63 cm breed en 102 cm hoog. Het duurt even voordat je hersens het geregistreerd hebben wat je nu eigenlijk ziet. Handgebakken Waalse klinkertjes compleet met luchtbelgaten, liggen er al 4 eeuwen zo bij lijkt het, elk steentje zijn eigen karakteristieke kleur variërend van mergelgeel tot paarsachtig bruin. Elk steentje, hier en daar afgebrokkeld door metalen velgen en paardenhoeven, toont zijn eigen bakresultaat. De achtergebleven plas water is een schandalig mooie overgang naar de nog oudere kasseien waar gisteren nog de Tourclub Ambacht overheen denderde in het rondje om de kerk. De kerk die wij weerspiegeld zien in de plas water, zich flinterdun terugtrekkend, en zo het beeld van de kerktoren nog eens extra vervormd. Belachelijk knap gedaan! De tijd op de klok doet ons even stilstaan, geeft ons tijd om na te denken over onze zonden, over het besluit om het anders te gaan aanpakken, over de weg terug naar huis. Het is vijf voor twaalf.

 

Ken je die mop over cultureel erfgoed?

Er was eens een aquarellist uit Hendrik-Ido-Ambacht. Op een dag besloot hij 12 kerkorgels in 12 provincies vast te leggen in aquarel.  Het Nederlandse culturele erfgoed bewonderend, vond hij dat majestueuze orgels de kerken doen laten schitteren even zo goed als meesterlijk gebouwde kerken de orgels doen laten klinken. Een fraaie symbiose van wederzijdse afhankelijkheid. Vastberaden en verbeten werkte de schilder maandenlang in 2015 en 2016 aan zijn grote project om dit culturele erfgoed in beeld te brengen. En toen was het klaar. Maar niet zoals hij dacht. Want raadt eens wat? Waren zijn 12 kunstwerken zelf cultureel erfgoed geworden! Goeie bak hè?

 

Marco Boer geeft een toelichting op ‘Great Churches and Organs’. 

 

Inmiddels toert de collectie ‘Great Churches and Organs’ als expositie al jaren door Nederland. Volgeboekt tot in de zomer van 2021, afsluitend in de St. Bavo Basiliek in Haarlem. Ah…nagekomen bericht…in voorjaar 2022 zal ook geëxposeerd worden in het Nationaal Orgelmuseum in Elberg. Heel bijzonder!

Je moet dit echt even gaan bekijken, stuk voor stuk. Oh en ah! Kan ook bij Aquarel Art.

Zijn de werken te koop? De losse werken zijn elk alleen te koop in gelimiteerde editions van elk 50 stuks, ingelijst en wel. U vindt ze in de categorie steden en dorpen.

De originele werken worden door Aquarel Art als collectie aangeboden. Zie hier. Qua prijs vermoedelijk alleen weggelegd voor de kunstverzamelaar in goede doen of een gespecialiseerd museum.

 

Werkwijze en stijl van Marco Boer

Geraakt door prachtige aquarellen van de polders in de Krimpenerwaard is het ergens in 1998 geweest dat Marco zelf de marterharen kwast oppakte. Hij was geboeid door het hoge riet in transparante groenen, de aardetinten en de atmosferische wolkenluchten met kwetsbare blauwen. Dat raakt hem nog steeds. Dat wil ik ook kunnen, dacht Marco. En zo geschiedde (…).

 

‘De Kerkweg’ uit de serie Art and Poem in de openbare ruimte.

Nu ook te koop bij Aquarel Art (maar dan wel zonder gedicht…).

Autodidact van het ergste soort. Dus zelfs geen lessen, cursussen, workshops of masterclasses gevolgd. Lezen, kijken en doen, dat is het zo’n beetje. Pfff…! Maar wel enthousiast om in zijn vrije tijd les te geven in het onderwijs en, je gelooft het niet, in zijn vakantie, meestal in Frankrijk, organiseert hij met veel enthousiasme workshops voor zijn mede-parkgasten. Dat is ook Marco!

Intuïtief werken is niet zijn ding. Zijn werkwijze wijkt niet af van menig ander aquarellist. Enthousiast worden over een thema. Op zoek naar basismateriaal. Zelf fotograferen. Eerst schetsen en studies, dan de finale compositie. Hij weet exact wat hij wil maken. Er is geen ruimte voor iets anders. Nat-in-droog en beperkt nat-in-nat. Van licht naar donker. Stap voor stap volgens een vooropgezet plan met tonale lagen.

Kenmerkend is het beperkt kleurpalet

Sinds 2019 doet Marco er qua moeilijkheidsgraad nog een schepje bovenop door vrijwel uitsluitend en slechts met drie primaire kleuren te werken volgens het principe van Michael Wilcox; het zogenaamde split-primary palet. De voorkeur van Marco Boer; violetblauw + violetrood, een oranjerood en tot slot een oranjegeel + groengeel.

Hoewel bovenstaand al min of meer omschreven is bij enkele van zijn werken, kiest Marco voor boeiende onderwerpen die gerelateerd zijn aan de werkelijkheid, niet zelden van dichtbij in beeld gebracht, altijd met een onverwacht perspectief. Kenmerkend is ook het tonen van veel licht en contrast, ondersteund door donkere partijen. Marco heeft hier een heldere filosofische visie over: zonder licht is er geen leven, maar leven kan niet oplichten zonder donkere partijen. Het is een wijsheid die de essentie blootlegt van ons menselijk bestaan.

 

Hier wordt je stil van. ‘Morning Glory’ is te koop in een Limited Edition. 

 

Meer over Marco Boer

Marco Boer is lid van de christelijke kunstenaarsvereniging KORF, geheel in lijn met zijn visie op de wereld en de mensheid en laat dit ook doorklinken in zijn creatieve expressie. Dwingend noch predikend, laat Marco ons zien dat er meer is tussen hemel en aarde. Professioneel is International Watercolour Society Globe zijn club.

Marco participeerde in vele internationale prestigieuze ‘contests’. Altijd met een goed resultaat, variërend van 2e of 3e prijzen, honorable mention en ‘selected artist’.

In groepsverband exposeerde Marco Boer in Taiwan, Canada, India, Slowakije, Albanië, Pakistan en Indonesië. In Nederland werd geëxposeerd in het Weefhuis in Zaandijk, Kunstenhuis in Zeist en bij kunstgalerie Bonnard in Nuenen.

Recente solo-exposities in Nederland;

– 2014 Cultureel Centrum Cascade in Hendrik-Ido-Ambacht

– 2014 Waterschap Hollandse Delta in Ridderkerk

– 2017 Grote Kerk in Dordrecht

– 2017 Grote Kerk in Goes

– 2018 Bibliotheek Hendrik-Ido-Ambacht

– 2018 St. Joriskerk in Amersfoort

– Permanente solo-expositie in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht en gemeente Zwijndrecht in het kader van openbare kunst.

In 2021 staan solo-expositie op het programma in de St. Bavo basiliek in Haarlem in het kader van het Internationaal Orgelfestival en wordt hij geëerd met een solo-expositie in zijn woonplaats Hendrik-Ido-Ambacht.

Publicaties over Marco Boer en over zijn kunstwerken verschenen in kunstmagazine Atelier, internationaal Aquarel Magazine #5 en incidenteel in landelijke of regionale kranten.

Bekijk alle aquarellen van Marco Boer.

 

 

error: Content is protected !!