• Grote collectie
  • Originele werken
  • Limited Editions
  • Gratis verzending

Koen Spaas: pendelt tussen techniek en kunst

Dagelijks pendelt Koen tussen zijn woonplaats Borgloon en zijn werk in Sint-Truiden. Vertel ons niets over het werken bij een Amerikaanse industriereus. De lat ligt altijd hoog. De discipline is van een ander continent. De prestaties moeten top zijn, elke dag. De stress van de resultaten uitgedrukt in quarter earnings doet er nog een extra spannend schepje bovenop.

Het verschil met het ontspannen leven van menig gepensioneerd aquarellist is groot. Koen verkeert overdag in een andere wereld. Maar dan in de avond en soms in het weekend, als al het noodzakelijke is gedaan, dan kan Koen ontspannen in zijn atelier. Dan wordt hij toch die artistieke vent die velen in hem zien en zijn hart kennen. Alles ligt, technisch geordend, klaar; het papier, de potloden, de penselen en de pigmenten. Niet zonder talent schildert Koen Spaas zich een weg naar het volgende kunstwerk tot in de late uren. Totdat Sint-Truiden weer roept.

 

 

Op je donder krijgen van Tejo

We hielden Koen al een tijdje in de gaten. Zich nog maar ontwikkelend in de aquarelkunst vanaf 2014, viel zijn werk wel op. Als in een flipperkast wisselde de onderwerpen zich af van oldtimers naar de dierenwereld en van portretten naar militaire mobiliteit in de Wereldoorlogen. Koen daagde zichzelf uit en moest zijn draai nog vinden. Zoveel was duidelijk. Maar wat een plezier had hij er zelf in!

En toen was daar ineens het moment van een doorbraak. Een brommend geluid uit Beringen. De maestro zelf, Tejo Van den Broeck, corrigeerde Koen Spaas, gaf hem publiekelijk op z’n donder…corrigeerde hem, bekritiseerde één van zijn werken. Kijk, dan ben je echt iemand. Dan moet je echt wat kunnen voordat Tejo er iets van vindt. Dat onderscheidt de jongens wel van de mannen. Kritiek van Tejo is de minimale basis die je nodig hebt om je bestaansrecht als kunstenaar te rechtvaardigen, erkend én herkend te worden. Daarenboven…gelukkig niet alleen door Tejo. En dat was voor ons het moment om Koen te vragen royaal te exposeren op de website van Aquarel Art.

 

Wat Aquarel Art bewondert in Koen Spaas

In heel zijn werk proef je dat Koen een mannelijke kunstenaar is die mannelijke onderwerpen kiest. Geen egeltje, maar een buffel. Geen ijsvogeltje, maar een tijger. Niet een romantisch tafereel, maar gewoon brutaal een Jeep. In aquarel! Geen mooi bruggetje over een lieflijk beekje, maar…VROAAP…een glimmende Cadillac die jou bijna ondersteboven rijdt. Geen precies of gelikt werk. Wel lekker grof en snel met veel vertrouwen geschilderd. Daar waar je soms details verwacht, spat Koen vaak een illusie op het papier waarin je gelooft. Koen spreekt met zijn onderwerpen en stijlvoering nieuwe doelgroepen aan, nieuwe fans ook die kunst anders beleven. Dat bewonderen wij in Koen.

 

Een vroeg werk (2016) van Koen Spaas. Cadillac is te koop bij Aquarel Art. 

 

Maar dan zijn portretten! Daarin laat Koen meer van zijn emoties zien. Weet die ook goed vast te leggen. Warm, optimistisch, kleurrijk. ‘Happiness in Cambodia’ had als titel zelfs niet gehoeven. Elke keer als je naar dit fraaie werk kijkt, lach je zelf mee en voel je dat geluk. Heel knap om dat zo over te kunnen brengen.

In alles merk je dat Koen een groot observatievermogen heeft en dit heeft gecombineerd met het leren van stijlen en technieken. Soms herken je iets van Gerard Hendriks, Hannie Rieuwerts of Gerda ‘Aquarel’ Menten. Ja natuurlijk, dat zijn de leermeesters. Samen met Paula Geyssens, Eric Laurent, Piet van Aken, Theo Verhulst, Monique Tevenie, Cao Bei An en Atanur Dogan. Koen Spaas is gulzig om te leren.

 

Eén van Koen’s mooiste werken; Happiness in Cambodia. Te koop bij Aquarel Art. 

 

Nog één slag te gaan voor ‘typisch Spaas’

Wat mogen wij verwachten van Koen Spaas? Op een dag stelt Koen vast dat hij zijn onderwerpen onder controle heeft. Dat hij kan schilderen wat hij bedoelde te schilderen. En dan ligt er ruim baan om het onderwerp te plaatsen tegen een sprekende achtergrond om zodoende de compositie, het geheel een diepere betekenis te geven.

Wij bedoelen dit; veel van de werken van Koen kennen geen achtergrond, zijn niet ingebed, vertellen niet het hele verhaal. Niet dat Koen ons in staat stelt daar zelf een idee over te hebben, nee, de achtergrond laat Koen volkomen onbenut. En soms is dat jammer. Het hoofdonderwerp vraagt niet zelden om een extra dimensie, een enscenering om te kunnen schitteren. Hetzij om onze fantasie te prikkelen of slechts te spelen met licht. Soms is dat net de finishing touch die ontbreekt bij een deel van zijn werken. Wij zijn er echter van overtuigd dat Koen Spaas zichzelf in de komende jaren naar een nog hoger niveau gaat tillen.

 

 

Meer over Koen Spaas

In zijn jonge jaren volgde Koen avondschool Kunsthumaniora aan de Kunstacademie in Hasselt. De keuze viel vervolgens op een ingenieursstudie die werd afgerond. Een loopbaan in de technische branche liet de interesse in kunst wachten tot 2014. Direct werd gekozen voor het aquarelleren. Als eerder genoemd in dit profiel van Koen, heeft hij veel lessen genoten, onder andere bij de Hagelandse Aquarelclub en heeft hij vele workshops gevolgd. Voortdurend schavend en schurend aan zijn kwaliteit, stap voor stap naar perfectie.

 

Koen Spaas woont een workshop bij van Gerard Hendriks

 

Koen is lid van de Tongerse Koninklijke Kunstkring en Aquarel Instituut België, IWS Belgium en sinds kort ook bestuurslid bij de Hagelandse Aquarelclub. Vermeldenswaardig zijn de regelmatige groepstentoonstellingen: Aquarelsalon van het AIB in 2017 in Alden Biesen en in 2019 in Aarschot, Aquarelsalon van de Hagelandse Aquarelclub in 2015, 2017 en 2019, de jaarlijkse tentoonstellingen sinds 2016 van De Tongerse Koninklijke Kunstkring. Opstekers waren het IWS Watercolor Festival in Praag en natuurlijk het Italiaanse ‘Fabriano’ in 2018 en 2019.

Hoewel Koen veelal schildert vanuit eigen inspiratie, schuwt hij opdrachten niet en heeft ook enkele malen voor een goed doel zijn prestaties geleverd.

Nou vooruit dan…een flinke loftrompet voor hen die Koen Spaas inspireren:

  • Inspiratiebron algemeen: Gerda Mentens, Roberto Zangarelli, Prafull Sawant en, wiens naam wij zelden mogen noemen, de onvolprezen Xavier Swolfs.
  • Inspiratiebron dieren: Gerard Hendriks en Maryse Louis
  • Inspiratie portretten: Stephie Butler, Elis Panaseyko, Atanur Dogan, Ingrid Lefevre en Tejo Van den Broeck.

Bekijk hier alle aquarellen van Koen Spaas die bij Aquarel Art te koop zijn.

 

 

 

 

 

 

 

error: Content is protected !!