• Grote collectie
  • Originele werken
  • Limited Editions
  • Alle stijlen en thema's

Jan Min hoeft niets uit te leggen

Niet zelden hebben kunstenaars heel veel tekst en uitleg nodig om de betekenis van hun werk te duiden, diepere gevoelens bloot te leggen en gebruikte techniek te verklaren. Zit je thuis, dan sla je die bladzij om. Luister je naar het verhaal op de expositie, dan knik je begrijpend, hoofd iets schuin en je verdeelt je veronderstelde kennersblik tussen het werk en de kunstenaar.

Zo niet bij Jan Min. Bij het zien van zijn werk – meestal ruim bemeten – ben je sprakeloos en vallen alle puzzelstukjes op z’n plaats: technisch knap, doordachte compositie, grafisch slim en heel precies uitgewerkt met een heel eigen interpretatie van realistische kleuren. Wat je ziet…dat is het ook. Daar hoef je niets aan uit te leggen…bij een eerste blik op zijn werk.

 

Opgezette natte kragen en plassende auto’s

Jan is niet de man van een zonnetje en een parasolletje. Hij maakt het wel hoor. Zijn straatcomposities kenmerken zich echter overwegend door een lage zon op het einde van de dag met de opstijgende warmte die het beeld als het ware laat verdampen terwijl je er naar kijkt.  Of Jan laat het regenen of sneeuwen, de straten zijn zeiknat, half gebogen mensen lopen met opgezette natte kragen versneld naar hun einddoel, auto’s plassen door de straat.

Jan gaat de aquareltechnisch moeilijk uitdaging aan van lange schaduwen, glimmende oppervlaktes en vervaagde silhouetten die nog net herkenbaar zijn. Donkere partijen worden hier en daar tot leven gebracht met felle kleuren die het perspectief nog eens benadrukken. Jan gebruikt zijn techniek suggestief. Knap!

In beide gevallen, zon of regen, roept het werk van Jan Min iets op dat doet denken aan een song die magistraal werd vertolkt door J.J. Cale: Two faces have I, one to laugh and one to cry. De straatbeelden van Jan laten je glimlachen omdat het gewoon mooi is. Maar pas op…als je er langer naar kijkt, overkomt je ook een gevoel van melancholie. Het creatief concept achter de compositie roept ook een verlangen op naar huis, je hotelkamer of appartement, de warme haard of de verkoelende tuin, de welverdiende borrel, je geliefde en je gezin en te praten over de leuke dag die je hebt gehad. Dat maakt zijn werk, zijn straatbeelden zo spannend.

 

Wrakken als edelstenen ingebed

Zijn maritieme werk, dat hem internationale faam heeft gebracht, is minder emotioneel. Wel oh en ah mooi. Die emotie dus. Hier zie je de liefde van Jan zelf; zijn vaartuigen, overjarige vissersboten, tankers, roestige bakken en wrakken. Vaak verstild en als edelstenen ingebed in het landschap, soms gewoon stampend op zee. In zijn havengezichten of bij verankerde boten gebeurt helemaal niks. Niets beweegt, geen mens te bekennen. De vaak stalen reuzen wachten op wat er gaat komen. Op grootse wijze heeft Jan Min hier ruimte gemaakt voor ons; de kijker. Wij mogen zelf ons verhaal verzinnen en dat doe je ook, dromend over verre reizen, over vertrekken en thuiskomen. Ook in dit genre gebruikt Jan zijn onnavolgbare talent om techniek, compositie en grafische uitwerking ten dienste te stellen van onze fantasie.

 

Three Ladies

Wij vroegen Jan Min om de variatie van de collectie op Aquarel Art iets breder te maken dan boten. Hij stuurde ons een file met de titel ‘Three Ladies’. Nu wordt het spannend dachten wij. Nu gaan wij totaal ander werk zien. Vol verwachting klikten wij het file aan. Bleken de Three Ladies dus boten te zijn. Typisch Jan! Wel vanaf vandaag te koop bij Aquarel Art.

 

 

Meer over Jan Min

Nee, Jan was geen lasser op de werf. Opgeleid voor en carrière gemaakt in het medische vakgebied, pakte hij rond het jaar 2000 zijn penseel weer op. Vermoedelijk overdonderd door het scheppende en creatieve vermogen van slechts één gekleurde penseelstreek op het maagdelijke witte papier heeft Jan vervolgens jarenlang vele workshops en masterclasses gevolgd om zijn talent verder te ontwikkelen.

Nu exposeert Jan Min wereldwijd. Scoort regelmatig prestigieuze prijzen en awards en geeft nu ook zelf workshops. Over Jan, over zijn vakmanschap en werk wordt steeds vaker gepubliceerd in voor het vak betekenisvolle internationale magazines en educatieve uitgaven.

Sinds 2015 is hij bestuurslid van IWS Holland (International Watercolor Society) en sinds 2017 is hij officieel master member van IWS World.

Bekijk hier alle kunstwerken van Jan Min op Aquarel Art.

error: Content is protected !!