• Grote collectie
  • Originele werken
  • Met certificaat
  • Veilig gekocht

Arienne Molenaar trekt dagelijks de deur achter zich dicht

De hoek om en dan de Langendam af richting strand. Vandaag besluit ze het Duinstraatje te nemen. En dan, binnen enkele minuten vanaf haar atelier met de naam ‘Zeeuws Zicht’, staat zij op het strand in Zoutelande. Haar haren wapperen horizontaal richting Cadzand aan de overzijde. Het lijkt op stappen afstand. Iets verder weg liggen Oostkapelle en de oude kunstenaarskolonie Domburg. Hmm…misschien morgen doen. Een boot in 45 graden stand zeilt voorbij in de verte. Is Pierre Sentjens uit het Belgische Blankenberge er weer op uit om ook inspiratie op te doen? Nee, toch niet. O, Zoutelande, wat ben je toch mooi!

 

 

Arienne haalt diep adem. Het is de overweldigende ruimte die zich uitspant die haar een zucht van tevredenheid doet slaken. Was het hier op dezelfde plek, waar zij nu stond, dat Jan Toorop ontdekte hoe je licht uit verf moest halen? Of was het Piet Mondriaan die ook op deze plek geïnspireerd raakte omdat elke golf, elke wolk en elke lichtstraal juist hier elke minuut anders is? Nieuw en nog nooit vertoond. Miljoenen combinaties. Dat lag hem wel, die combinaties, maar uiteindelijk moderner weergegeven, zo weten wij nu.

 

Is de woonplaats relevant voor de kunstenaar?

Vraag dat niet aan Arienne Molenaar. Zij is een kustverslaafde. Bijna dagelijks, door weer en wind, wandelt zij naar de verstilde winterse stranden of zigzagt tussen de zomerse toeristen door om inspiratie op te doen. Altijd diezelfde zee en toch elke dag weer anders. En eenmaal thuisgekomen, achter de tekentafel in haar atelier, begint zij langzaam bevestigend te knikken met haar hoofd. Het moment is daar…ja…zij heeft weer een idee hoe je dit monsterlijk moeilijke onderwerp, die altijd van gedaante wisselende zee, haar horizon en onlosmakelijke luchten in beeld zou kunnen brengen.

 

Zeegezicht IV van Arienne Molenaar is te koop bij Aquarel Art.

 

Het is compulsief. Ze móet het vastleggen.

Eerst schetsmatig de compositie. Ze weet dan al waar zij de ziel gaat leggen in dit nieuwe werk. Dan gaat zij aan de slag. Ze maakt de meeste kleuren zelf uit de primaire pigmenten met hooguit wat bruinen erbij. Haar palet is zo beperkt en kenmerkend dat het haar signatuur is geworden. Mensen herkennen het. Nee, nog beter, mensen kopen het!

Natuurlijk werkt zij het liefst ‘en plein air’. De kleuren, geuren en geluiden bepalen in hoge mate de stemming van haar kunstwerken. Alleen de Zeeuwen weten dat je in het gevecht met de weerselementen – in Zeeland waait het altijd – niet moet proberen een aquarel te maken. Worstelen met wind en water kunnen ze wel in Zeeland, maar schilderen met water doen ze niet. Verstandig! Nee, bij die omstandigheden kiest Arienne voor olieverf. Dan kun je tijdens de stortbuien gewoon doorwerken, zoals elke Zeeuw onder alle omstandigheden gewoon doorwerkt.

 

En dan de titels…

Eenmaal klaar met haar werk volgt het moeilijkste deel van haar creatieve werk; een titel verzinnen. Als je honderden zeegezichten hebt geschilderd is dat een slopende en voor veel kunstenaars onzinnige bezigheid. Who cares? Kort samengevat, daar zijn wij heel eerlijk in, Arienne is daar minder creatief in. Wél kraakhelder! Aquarel Art is er trots op haar ‘Zeegezichten 1 tot en met 5’ te mogen presenteren. Heel creatief hebben wij er zelf Romeinse cijfers van gemaakt.

 

 

Meer over Arienne Molenaar

Landschapsfotografie was helemaal haar ding. Maar na verloop van tijd begreep zij dat de natuur niet naar haar hand gezet kon worden zoals dat met schilderen wel kon. Arienne probeerde alle schilderstechnieken, maar raakte enthousiast over aquarelleren tijdens buitensessies. Eenmaal gevallen voor het verrassende en spannende aquarelleren nam zij daarom lessen bij de bekende aquarellist en auteur Joke Plomp. Een fase verder in haar ontwikkeling besloot Arienne zich te scholen naast haar werk als verpleegkundige. Eerst de Gemeentelijke Academie Der Schone Kunsten in het Belgische Arendonk. Vervolgens in Antwerpen eveneens de Academie Der Schone Kunsten, maar dan de Koninklijke. Hoewel deze befaamde instituten bepaald niet veel aandacht gaven en geven aan de aquareltechniek, geeft het toch een solide basis om je verder te ontwikkelen. En dat deed Arienne door oefenen en nog eens oefenen.

 

De inspiratie van Arienne Molenaar

Waar kwam haar inspiratie vandaan? Al op zeer jonge leeftijd was zij onder de indruk van Jan Hendrik Weissenbruch (1824-1903), bekend van zijn driekwart beeldvullende luchten. Nog steeds kan Arienne geroerd worden bij het zien van een Weissenbruch schilderij. Meer in deze tijd geniet zij van het werk van Jan Velthuis, behorend tot de Noordelijke Aquarellisten en de Belg Xavier Swolfs, die tot een stroming behoort die hij bijkans zelf heeft gecreëerd.

 

Zeegezicht II van Arienne Molenaar is te koop bij Aquarel Art.

 

Wat mogen we nog van Arienne Molenaar verwachten?

Och, zegt zij, er is nog zoveel ontwikkeling mogelijk. Ze wil meer nat in nat gaan werken. Voor stads- en dorpstaferelen heeft zij niet zoveel geduld, maar wil toch graag allrounder worden en dus gaat zij het gevecht aan met ‘al die raampjes’. Verder schildert zij in Frankrijk graag bij rivieren of beekjes. Jawel, wéér water, maar dan anders. Grote wens van Arienne is om meer te leren van haar collega’s. En zeker van haar medeleden bij het IWS – International Watercolor Society chapter Holland.

Ieder jaar exposeert Arienne wel een paar keer. Altijd eervol. Bijzonder vond zij haar tentoonstelling met enkele werken in het Marie Tak van Poortvlietmuseum in 2019. In 2020 is zij uitgenodigd te participeren met een werk op het prestigieuze watercolor festival in het Italiaanse Fabriano. Voor menig aquarellist een hoogtepunt in een carrière. Proficiat Arienne!

Bekijk hier alle aquarellen van Arienne Molenaar.